SEO als instrument

Het draait op het internet steeds meer om SEO, Search Engine Optimalization. Een website moet goed scoren in de meest gebruikte zoekmachines – waarbij Google op nummer 1 staat – om door het publiek bezocht te worden. Doordat bedrijven en ondernemers hoog willen scoren, is SEO een ware industrie geworden.
Google
Zoekmachine Google is publiekslieveling nummer 1. De meeste mensen, ook internationaal gezien, maken gebruik van Google. Om succes te hebben in Google zul je je dus moeten schikken naar de robots die Google langs de websites zoekt. Hoe meer je je aan deze factoren houdt, hoe groter de kans dat je website goed geïndexeerd wordt.

Links
Door effectief aan linkbuilding te doen kun je zelf bijdragen aan het succes van je website binnen de zoekmachines. Je kunt je links plaatsen op de bekende startpagina’s, maar ook kun je een mail sturen naar websites met het verzoek een link te ruilen. Hoe meer links er naar jouw website verwijzen, hoe groter de kans dat je sneller gezien wordt door de zoekmachines.

Belangrijk
Het belang van je website wordt door Google uitgedrukt in PageRank. Dit heeft Google zelf ontwikkeld en is niet van groot belang bij andere zoekmachines. De PageRank loopt van 0 tot 10, waarbij 10 het hoogst is. Factoren die een rol spelen bij het toenemen van de PageRank zijn, wederom, de backlinks. Maar ook de leeftijd van je website en de intensiviteit waarmee nieuwe berichten worden geplaatst, spelen een rol.

Professionals
Je kunt ervoor kiezen om zelf met de SEO van je website aan de slag te gaan. Dat is vaak een heel gevecht, zeker wanneer je er weinig kaas van hebt gegeten. Als je geen zin hebt om zelf te ploeteren, kun je professionals inschakelen. Op het internet kun je ze eenvoudig vinden.